Tog
Skal du rejse rundt i Japan med tog, har du mulighed for at investere i et interrailkort, “Japan Rail Pass”, inden du tager hjemmefra. Det var der tidligere mange penge at spare ved, men desværre blev prisen sat drastisk i vejret i efteråret 2023, og nu er det kun i de færreste tilfælde, at det kan svare sig. Skulle du være i tvivl, om det kunne være en god ide i forbindelse ved netop din rejse, kan du bruge denne officielle “Rail Pass Calculator.”

Railpasset er på størrelse med en almindelig japansk togbillet

Du skal imidlertid være opmærksom på, at der også er en bekvemmelighedsfaktor forbundet med at have et rail pass. Det betyder nemlig, at du med det i hånden uden videre kan passere billetkontrollen på stationerne og sætte dig ind i toget. Har du ikke et rail pass, må du være forberedt på at skulle stå i kø for at købe billet, i det mindste hvis du skal rejse med højhastighedstoget ”Shinkansen”. Til andre togrejser kan du bruge et rejsekort.

Med Japan Rail Pass kan du rejse over hele landet med Japan Railways inden for en periode på en, to eller tre uger. Også i Tokyo kan du bruge det, lå længe du bruger JR linjer, som for eksempel ringbanen Yamanote.

Vælger du at købe et Japan Rail Pass, skal du være opmærksom på, at du kun kan købe det uden for Japan. I Danmark kan du bestille det på følgende adresse.

Kan det ikke svare sig med et Japan Rail Pass, findes der også lokale rail pass. Dem er der mange af, og det kan være svært at gennemskue, om der er penge at spare eller ej. Når du lægger din rejseplan, vil du imidlertid få en indikation af, hvor meget de enkelte strækninger koster, og du har dermed mulighed for at sammenligne med prisen på det relevante travel pass. Selv har jeg ved flere lejligheder gjort brug af JR West All Area Pass.

Rejsekort
Ligesom vi har det i Danmark, findes der rejsekort i Japan. Ja, faktisk mere end ti forskellige udgaver fordelt over hele landet. Heldigvis har udstederne indgået en indbyrdes aftale om, at alle kort kan bruges overalt, uanset hvor det er udstedt. Så du behøver blot at erhverve dig ét kort.

Med dette i hånden undgår du meget ventetid på din rejse

Det kan du gøre i lufthavnen, når du ankommer, ved ganske enkelt at trække det i en automat. Samtidig bestemmer du, hvor mange penge du vil sætte ind på det. Hver gang du bruger det, kan du se, hvor meget der er tilbage. Når det er ved at være tomt, kan du fylde flere penge på. Det kan du gøre ved en automat, der findes på enhver jernbanestation eller ved en ATM i eksempelvis Seven Eleven. 

Der findes som nævnt forskellige kort, men det, du trækker i lufthavnen, er et ”Suica Welcome” kort. Det er gyldigt i 28 dage, og skulle der være noget tilbage på det, når den tid er gået, er pengene tabt.

Ligesom hos os gælder kortet både til tog og busser, og du slipper for at skulle stå i kø ved billetautomaten, når du skal med toget, og for altid at skulle have lige penge, når du skal betale i bussen. En begrænsning ved kortet er, at det ikke kan bruges til Shinkansen, og at der skal løses ekstra eksprestogsbillet, hvis du bruger det i en sådan sammenhæng.

Shinkansen
I Shinkansen er der reserverede pladser i de fleste vogne, men alle tog har et vist antal vogne med “non-reserved seats.” Præcis hvilke må du orientere dig om på perronen. Som oftest er det vogn 1, vogn 2 og vogn 3. Du kan dog komme ud for, at visse togafgange kun har reserverede sæder. Sker det, vil du blive gjort opmærksom på det, når du køber din billet.

Shinkansen holder så kort tid på stationen, at du skal vide præcis, hvilken vogn du skal med og stå ud for den rigtige indgang, når toget ankommer til stationen. Nummeret på hver vogn er omhyggeligt afmærket på perronen. Og toget standser ud for afmærkningerne med millimeter præcision. Du skal dog være opmærksom på, at afmærkningerne ikke er entydige. De enkelte tog kan have forskellige antal vogne, så du er nødt til at orientere dig om præcis, hvor mange din afgang har, så du kan stille dig det rigtige sted.

Det anbefales at være i god tid, da der hurtigt kan blive kø ved de forskellige indgange. Det er bedre at stå op og vente 20 min på stationen end at skulle stå op i flere timer i toget, hvis der ikke er ledige pladser nok til alle passagerer.

Shinkansen har en tophastighed på ca. 300 km i timen

Natbusser
Har du et begrænset rejsebudget og en god konstitution, kan natbusser være en fin mulighed. Skal du for eksempel fra Tokyo til Kyoto, er prisforskellen mellem natbus og Shinkansen markant. Alt efter afrejsedato kan du få en billet med natbus til ca. 200 kr, hvorimod den samme tur med Shinkansen vil koste dig ca. 700 kr. (Forår 2024 priser). Herudover sparer du udgift til hotelværelse. Ulempen kan dog være, at busserne ofte ankommer meget tidligt til destinationen, og der er ikke meget at foretage sig i Kyoto ved 5-6 tiden om morgenen.

Japansk highwaybus

Der er en del konkurrerende busselskaber i Japan. Willer er et af de større .

Lokale befordringsmidler
Her kan du i de fleste tilfælde bruge dit rejsekort ”Suica Welcome”. Mange byer har desuden særlige dagspas, så du kan spare penge, hvis du skal køre flere ture inden for en given periode, eller ved køb af en samlet billet til transportmiddel og lokale seværdigheder. Dagspas kan kombineres med rejsekortet. Hør hvordan på turistinformationen.

Busser og sporvogne byder på en særlig udfordring for den sagesløse udenlandske gæst. Rute og destination er nemlig som oftest kun angivet på Japansk – udvendigt. Er det derimod først lykkedes dig at komme om bord i den rigtige bus eller sporvogn, bliver stoppestedernes navne også angivet med latinske bogstaver. Igen er det en god ide at konsultere turistinformationen, så du ved præcis, hvilket stoppested, du skal stille dig ved.

Sporvognens destination er kun angivet med skrifttegn

Eksprestog
Det kan virke forvirrende på udlændinge, at der på lokale jernbanestrækninger særligt i storbyområder ofte opereres med tre forskellige slags togafgange, nemlig normal, ekspres og superekspres. Det der adskiller disse tog er, hvor mange stationer de stopper ved. Og er du med den forkerte afgang, risikerer du, at toget springer den station over, hvor du gerne vil af. Ekspresafgange er gerne markeret med rødt på perronens lysskilte, mens de tog, der stopper ved alle stationer, betegnes som ”local”.