I dette indlæg går turen til Shikoku, Japans fjerdestørste ø, som ligger under bugen på den vestligste del af hovedøen Honshu. Før 1988 var Shikoku ikke landfast med Honshu, så der kom ikke mange udenlandske turister denne vej. Men i dag er de to øer forbundet med hele tre brosystemer, som gør det langt lettere at rejse frem og tilbage.
Shikoku er i dag mest kendt for Ohenro, også kaldet Shikoku 88. En 1200 km lang pilgrimsvandring, der forbinder i alt 88 buddhisttempler i en kreds, som kommer hele øen rundt igennem alle dens fire provinser. Ohenro er grundlagt af munken Kobo Daishi (774-835), en meget fremtrædende person i japansk historie. Han omtales undertiden som Kukai, hvilket var hans jordiske navn. Posthumt fik han navnet Kobo Daishi (daishi betyder den store mester).
Kun de allermest ihærdige tilbagelægger hele ruten til fods, men rigtig mange går udsnit af den eller besøger udvalgte templer langs den i bil eller med bus og tog. I Danmark blev Shikoku for alvor kendt gennem Mikael Bertelsens reportageserie på DR2. Her vandrer han selv dele af ruten og kommenterer på en indlevende og underfundig måde sine oplevelser undervejs. Ligesom han ”rent tilfældigt” render ind i mange interessante mennesker på sin færd.Skulle du have fået lyst til at stifte nærmere bekendtskab med Ohenro i selskab med andre håbefulde rejsende og ledsaget af kompetente og vidende guider, arrangerer Ichiban Travels to årlige ture, hvor du kan prøve at vandre forskellige udsnit af pilgrimsruten.
The Great Seto Bridge
Denne rejsebeskrivelse begynder hos en biludlejer i Okayama, som ligger ca. halvanden time med Shinkansen fra Kyoto. Herfra går turen mod syd til Shikoku og Zentsuji Temple. Vil du hellere tage toget er det også en mulighed. Knap en time tager det til Zentsuji Station, hvorfra der er et kvarters gang til templet. I bil tager det nogenlunde den samme tid at tilbagelægge strækningen.
Hvad enten du vælger den ene eller den anden transportmåde, kommer du til at krydse Great Seto Bridge, et imponerende bygningsværk, som består af i alt 6 broer og 5 viadukter. Broen er i to etager med vejbaner foroven og togskinner forneden. Hele komplekset er ca. 13 km langt og rangerer som verdens længste toetagers brosystem. Grand Seto Bridge blev indviet i 1988. Læs mere om broen her.
Zentsuji Temple
Et af de mest betydningsfulde templer på pilgrimsruten er nr. 75, Zentsuji. Her kom munken Kobo Daishi til verden for over 1200 år siden. Templet er opdelt i et østligt og et vestligt område. Kommer du fra parkeringspladsen, er det den vestlige del, du når først. Her ligger bygningen Miedo, som er konstrueret på ruinerne af det hus, hvor Kobo Daishi blev født.
At gå indenfor er et absolut must, for her finder du nedgangen til Kaidan Meguri, en cirkelformet tunnel, som henligger i totalt mørke. Den er 100 meter lang, og turen igennem den giver dig mulighed for at reflektere over dig selv og rense dit sind. Du bevæger dig af sted ved at følge den venstre væg med din venstre hånd. Og mens du går, istemmer du følgende mantra, så det kommer helt fra hjertet: ”Namu Daishi Henjo Kongo”. Det betyder noget i retning af: Hil dig store mester, du oplyste og evigt sande.
På vej over i det østlige tempelområde, passerer du et monument, hvor en trappe fører op til en statue af Kobo Daishi. Rundt om den er der 88 små statuer, som hver især repræsenterer et tempel på pilgrimsruten, og under hver statue er der nedgravet sand fra det pågældende tempel. Så monumentet er ikke blot for Kobo Daishi, men også for den pilgrimsrute, som han har skabt.
Også det østlige tempelområde har meget at byde på. Blandt andet en femetagers pagode og et mere end 1000 år gammelt kamfertræ. Læs mere om Zentsuji her.
Kompirasan (Kotohira Shrine)
Efter Zentsuji Temple er det lige for at lade turen gå videre til Kompirasan-helligdommen, som ligger på Mount Zozu. Opstigningen til helligdommen tager udgangspunkt i en forretningsarkade med souvenirbutikker og små restauranter. For at komme hertil kan du enten køre fem minutter med tog til Kotohira Station og gå et kvarters tid. Eller du kan tilbagelægge turen i bil. Det tager ca. en halv time.
For at komme op til Kompirasans hovedbygning er du nødt til at forcere en lang række stejle trapper med i alt 785 trin. Men det er umagen værd. For det første kommer du op til en superflot udsigt, og for det andet fremstår hovedbygningen som en fascinerende blanding af shintoistisk og buddhistisk arkitektur.
Kompirasan er de søfarendes beskytter, og det kommer til udtryk i en række tilsyneladende anakronistiske plancher med fotos af supertankere, olieplatforme, m.m., som helligdommen har taget under sine vinger.
Har du mod på mere, er der yderligere 583 trin op til den såkaldte indre helligdom, der til gengæld ligner en typisk shinto-helligdom med sin karakteristiske røde farve. Herfra fortsætter trinene videre op ad bjerget. Men hvad der findes deroppe, må du selv finde ud af. De færreste besøgende når så langt. Vil du vide mere om Kompirasan, kan du læse her.