I den vestligste del af den japanske hovedø Honshū finder du byen Shimonoseki, som ligger ud til Kanmon Strædet, der adskiller Honshū fra den tredjestørste ø Kyūshū.
Selv om alle kommer den vej forbi, når de tager med Shinkansen til Kyūshū, er det de færreste, der vælger at stå af for at tage byen nærmere i øjesyn. Og det er en skam. Især hvis man holder af friskfanget fisk.
Karato Market
Går du en tur langs Shimonosekis havnefront, kan du ikke undgå at se den store lagerhal, som rummer Karato Market. Et kæmpe marked med alt godt fra havet. Det åbner allerede kl. 5 om morgenen, men selv om du først aflægger besøg op ad formiddagen, er der stadig en masse at se og smage på.
Markedet specialiserer sig i kuglefisk, på japansk ”fugu”, som dog i denne by rent symbolsk hedder ”fuku”, hvilket også betyder ”good fortune”. Og det er ikke uden grund, for kuglefisk regnes for en af de største kulinariske delikatesser i Japan, og den landsdækkende handel med den er en af byens største indtægtskilder.
Der er imidlertid et problem forbundet med denne fisk. Dens lever, kønsorganer og skind rummer giftstoffet tetrodotoxin, som er 1.000 gange stærkere end for eksempel cyankalium. Ikke desto mindre har den været en yndet spise i Japan siden før vor tidsregning.
Hvert år konsumeres der 10.000 tons fugu i hele landet, men det afstedkommer kun seks årlige dødsfald. Årsagen hertil er et lovmæssigt krav om, at alle, der professionelt beskæftiger sig med udskæring af fugu, skal have bestået en treårig lærlingeuddannelse. De seks uheldige er typisk lystfiskere, som selv har renset deres fangst.
Du kan læse meget mere om fugu her.
Fiskerestauranter
Langs havnefronten ligger fiskerestauranterne side om side som perler på en snor. Og alle steder spiller kuglefisken en fremtrædende rolle. Ikke alene på menukortet, men også i stedets udsmykning.
Det var ved at være frokosttid, og jeg gik fra sted til sted for at se, hvad der kunne friste. Og indbydende så det ud.
Mens jeg overvejede, om jeg skulle give mig i kast med den stedlige specialitet, kom jeg i tanker om et besøg i Japan, jeg foretog i halvfjerdserne. Min japanske vært havde inviteret mig på fiskerestaurant og bestilte løs af forskellige retter, som alle havde det til fælles, at jeg ikke anede, hvad det var jeg puttede i munden.
Efter endnu en fiskeret, hvis smag druknede blandt alle de andre nye sanseindtryk, spurgte han pludselig med påtaget alvor, om jeg vidste, hvad det var, jeg lige havde spist. Nej, svarede jeg. Hvorpå han klaskede sig på lårene af grin, mens han forklarede mig, hvor dødelig fugu kunne være. Nu havde han så også en særegen form for humor.
Måske spillede den oplevelse ind, da jeg traf mit valg denne dag i Shimonoseki.
Akama Shrine
Fortsæt langs den fine havnepromenade, mens du nyder udsigten til den kilometerlange Kanmon Bridge, som forbinder Honshū og Kyūshū.
Du skal kun gå nogle få hundrede meter, før du på den anden side af vejen får øje på den rødhvide port, Suitenmon Gate, der markerer indgangen til Akama Helligdommen. Indgangspartiets form og karakteristiske røde farve leder tanken hen på kinesisk arkitektur, som den f.eks. kommer til udtryk i Nagasakis Sokufukuji Tempel.
Akama Helligdommen er tilegnet barnekejseren Antokus minde. Han omkom under et søslag, der fandt sted i 1100-tallet ikke langt fra helligdommen, da hans mor, der var på den tabende side, valgte at springe over bord med ham i armene.
Krigsmonumenter
Længere fremme langs havnefronten støder du på to forskellige historiske mindesmærker. Det ene er relateret til den såkaldte Genpei Krig, der blev afgjort ved det bogstavelig talt epokegørende søslag ved Dan no Ura. Udkommet heraf blev nemlig, at landet skiftede militærregering, og at hovedstaden efterfølgende blev flyttet til Kamakura.
Det andet mindesmærke består af replika af de kanoner, som man forsvarede sig med næsten 700 år senere, da området i 1864 blev angrebet af en allieret flåde bestående af amerikanske, franske, britiske og hollandske skibe.
Du kan læse mere om de to konflikter her.
Fodgængertunnel
Den førnævnte Kanmon Bridge er ikke den eneste landfaste forbindelse mellem Honshū og Kyūshū. Lige over for krigsmonumenterne findes der en nedgang til en knap 3,5 km lang fodgænger- og cykeltunnel, kaldet Kanmon Pedestrian Tunnel.
Tunnelen ligger 50-60 meter under jordens overflade, men der er heldigvis elevator. Kanmon tunnelen blev åbnet i 1958, mens broen over strædet først blev indviet femten år senere. 780 meter af tunnelen er bygget under vandet.